AB 0113
z wykazem usług świadczonych
w Wydziale Architektury i Budownictwa
Starostwa Powiatowego w Pabianicach
Wydawanie pozwoleń na roboty budowlane
WNIOSEK O WYDANIE ODRĘBNEJ DECYZJI O ZATWIERDZENIU PROJEKTU ZAGOSPODAROWANIA DZIAŁKI LUB TERENU
1. Podstawa prawna
Art. 32, art. 33 ust. 2 oraz art. 34 ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
2. Uzyskanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego
Inwestor, spełniający warunki do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, może żądać wydania odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
Uwaga. Decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego nie uprawnia do wykonywania robót budowlanych. Przed rozpoczęciem robót należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę.
3. Podmiot składający wniosek Wniosek składa inwestor.
Inwestorem może być:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej).
Inwestor może działać przez pełnomocnika.
4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
- starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
- wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego) (link do ustawy).
5. Zawartość wniosku
W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
- inwestora (w tym danych do korespondencji)
- pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
- planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego)
W zakresie danych dotyczących planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego) należy podać:
- rodzaj planowanej inwestycji
- nazwę planowanej inwestycji
- dane planowanej inwestycji (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)
6. Załączniki do wniosku
Do wniosku należy dołączyć:
- projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię
Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:
- pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii.
- pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brak podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów) organ wezwie wnoszącego podanie, do usunięcia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
7. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).
W powyższym terminie organ może wydać:
- postanowienie nakładające na inwestora obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (po bezskutecznym upływie terminu organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę; nałożenie obowiązku uzupełnienia nieprawidłowości w projekcie zawiesza bieg powyższych terminów; na postanowienie organu nie przysługuje zażalenie ani skarga do sądu administracyjnego, lecz można je skarżyć w odwołaniu od decyzji wydanej w następstwie tego postanowienia)
- decyzję o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji).
8. Termin ważności decyzji
Decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu jest ważna przez czas w niej oznaczony, jednak nie dłużej niż rok.
9. Opłaty przy wniosku
Uzyskanie decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego podlega opłacie skarbowej w wysokości 47 zł.
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu.
Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.
10. Wzór wniosku o pozwolenie na budowę
Wzór wniosku o pozwolenie na budowę (PB-6) załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego Link
WNIOSEK O WYDANIE POZWOLENIA NA BUDOWĘ TYMCZASOWEGO OBIEKTU BUDOWLANEGO
1. Podstawa prawna
Art. 37a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane
2. Budowa tymczasowych obiektów budowlanych
Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce - w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu. Tymczasowy obiekt budowlany:
- obiekt budowlany przeznaczony do użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub do rozbiórki,
- obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe. Art. 37a ustawy Prawo budowlane daje prawną możliwość dalszego legalnego użytkowania obiektu tymczasowego, po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Od inwestora zależy, czy zdecyduje się wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.
3. Podmiot składający wniosek
Wniosek składa inwestor. Inwestorem może być:
- osoba fizyczna,
- osoba prawna,
- jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej). Inwestor może działać przez pełnomocnika.
4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
- starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
- wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)
5. Zawartość wniosku
W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
- inwestora (w tym danych do korespondencji)
- pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
- zgłoszenia W zakresie danych dotyczących zgłoszenia należy podać:
- rodzaj robót objętych zgłoszeniem
- zakres robót objętych zgłoszeniem
- datę złożenia zgłoszenia
- termin rozpoczęcia budowy określony w zgłoszeniu
6. Załączniki do wniosku
Do wniosku (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-budownictwo.gunb.gov.pl). Zamiast Inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona. Do wniosku należy również dołączyć:
- projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
- decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię
Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:
- pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii.
- pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brak podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów) organ wezwie wnoszącego podanie, do usunięcia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
7. Termin na złożenie wniosku
Wniosek składa się przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu.
8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.). W powyższym terminie organ może wydać:
- postanowienie nakładające na inwestora obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (po bezskutecznym upływie terminu organ wydaje decyzję o odmowie udzielenia pozwolenia na budowę; nałożenie obowiązku uzupełnienia nieprawidłowości w projekcie zawiesza bieg powyższych terminów; na postanowienie organu nie przysługuje zażalenie ani skarga do sądu administracyjnego, lecz można je skarżyć w odwołaniu od decyzji wydanej w następstwie tego postanowienia)
- decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia pozwolenia na budowę (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji). Inwestorowi który złożył wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego, ustawodawca zezwolił na powstrzymanie się od rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce tymczasowego obiektu budowlanego do czasu zakończenie postępowania w przedmiocie pozwolenia na budowę (czyli udzielenia pozwolenia na budowę albo wydania decyzji o odmowie pozwolenia na budowę). Taki stan "tymczasowości" może trwać do czasu, kiedy decyzja o odmowie pozwolenia na budowę stanie się ostateczna. Natomiast decyzja pozytywna będzie określała warunki posadowienia takiego obiektu.
9. Opłaty przy wniosku
Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę podlega opłacie skarbowej, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela Część III pkt 9 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na budowę dotyczącego: budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej), budowy lub remontów obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych, budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne, remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków. Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu. Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.
10. Wzór wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego
Wzór wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego (PB-8) stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego Link
Opłata skarbowa
Podania i załączniki do podań zwolnione są od opłat skarbowych
Opłaty skarbowe od pozwoleń wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego: na budowę nowego obiektu budowlanego oraz urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym:
- budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna : za każdy metr kwadratowy powierzchni użytkowej – 1 zł nie więcej niż – 539 zł
- budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym –14 zł
- innego budynku – 48 zł
- studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków – 20 zł
- budowli związanych z produkcją rolną – 112 zł
- sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi z zastrzeżeniem lit.g – 2143 zł
- sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych o długości do 1 km – 105 zł
- innych budowli – 155 zł urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym – 91 zł
W razie wydania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku
Na przebudowę lub remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robót budowlanych – 50 % stawek określonych w pkt. 1
Zwolnione z opłat skarbowych są:
- pozwolenia na budowę wydawane na skutek podań wnoszonych w sprawach budowy lub odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych
- pozwolenia na budowę budynków szkolnych oraz budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne
- pozwolenia na remont obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków
Opłaty skarbowe za pozwolenie na budowę oraz pełnomocnictwo mogą być wnoszone w formie przelewu na konto Urzędu Miejskiego w Pabianicach.
Informacje dodatkowe
Termin załatwienia sprawy: do 65 dni.
Tryb odwoławczy
Odwołanie do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Starosty Pabianickiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie składa się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pabianicach przy ul. Partyzancka 56, pokój 13 – w sprawach dot. terenu miasta Pabianic, gmin Pabianice, Dłutów Dobroń, Ksawerów, telefon nr 42 208 77 00 oraz w Punkcie Przyjęć Starostwa Powiatowego w Pabianicach Wydział Architektury i Budownictwa w Konstantynowie Łódzkim ul. Zgierska 2 budynek Urzędu Miejskiego Konstantynów Łódzki pok. nr 14 I piętro - w sprawach dot. Gminy Miejskiej Konstantynów Łódzki i Gminy Lutomiersk tel. nr 211–61–12. Odwołania i załączniki do odwołań zwolnione są od opłat skarbowych.