Niezgodność towaru z umową to tryb dochodzenia roszczeń i odpowiedzialność przedsiębiorcy w przypadku ujawnienia wady towaru , czyli braku zgodności towaru z umową. Towar jest niezgodny z umową w przypadku gdy :
- nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę,
- nie odpowiada próbce lub jest niezgodny z wzorem zaprezentowanym konsumentowi,
- nie nadaje się do celów określonych przez konsumenta, o których poinformował sprzedawcę przed zawarciem umowy,
- nie odpowiada właściwościom, które są przypisywane towarom tego samego rodzaju,
- nie posiada cech, których konsument może racjonalnie oczekiwać,
- nie odpowiada oczekiwaniom dotyczącym towaru tego rodzaju, opartym na składanych publicznie oświadczeniom publicznym sprzedawcy, producenta lub ich przedstawicieli.
Przykład : Ewa zakupiła lodówkę, która po podłączeniu i uruchomieniu wprawdzie pracowała, jednak okazało się, ze zamiast chłodzić, grzeje, a produkty w niej przechowywane psują się.
Po zakupie towaru, jeśli konsument uzna, że jest on wadliwy, od 1 stycznia 2023 roku może skorzystać z reklamacji i dochodzenia roszczeń bezpośrednio od sprzedającego z tytułu niezgodności towaru z umową. Instytucja niezgodności towaru z umową została zastąpiona nieobowiązującą już rękojmią w obrocie konsumenckim. Co zrobić gdy stwierdzimy wadę towaru ?
Gdy produkt jest wadliwy, czyli niezgodny z zawartą umową sprzedaży konsument może zgłosić reklamację bezpośrednio u sprzedawcy, pomijając gwarancję, zgłaszając żądanie doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową poprzez:
- naprawę towaru,
- wymianę towaru na nowy.
Jeżeli sprzedawca:
- odmówi naprawy lub wymiany,
- nie naprawi ani nie wymieni produktu,
- próbował naprawić lub wymienić, ale produkt nadal nie jest zgodny z umową,
- stwierdził, że naprawa lub wymiana nie nastąpi w rozsądnym czasie lub będzie zbyt uciążliwa dla konsumenta,
to wówczas jako konsument masz prawo do żądania obniżenia ceny lub – w przypadku istotnej niezgodności z umową – odstąpienia od umowy.
Jeśli niezgodność z umową jest istotna, konsument może żądać obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, nie korzystając wcześniej z prawa do naprawy lub wymiany. Domniemywa się, że niezgodność towaru z umową jest istotna. W związku z tym ciężar udowodnienia, że jest inaczej ciąży na sprzedawcy.
Pamiętaj !
Przedsiębiorca ustawowo zobowiązany jest do ustosunkowania się do złożonej reklamacji w ciągu 14 dni kalendarzowych – jeśli nie zrobi tego w tym terminie, jest to równoznaczne
z uznaniem reklamacji.
Konsument może spotkać się z sytuacją, kiedy żądając wymiany wadliwego towaru spotka się z odmową spełnienia tego żądania. Zgodnie z przepisami przedsiębiorca ma ustawowe prawo do tego, by wybrać inny sposób doprowadzenia towaru do zgodności z umową, niż wyznaczony przez konsumenta – na przykład naprawiać towar zamiast go wymienić. Musi to być jednak uzasadnione niemożliwością spełnienia żądania albo nadmiernymi kosztami dla przedsiębiorcy. Sprzedawca powinien dokonać naprawy lub wymiany
w rozsądnym terminie od chwili, w której został poinformowany przez konsumenta o wadzie towaru.
WAŻNE :
Przy zgłaszaniu reklamacji, konsument udostępnia przedmiot do naprawy lub wymiany sprzedawcy, Odbiór towaru odbywa się na koszt przedsiębiorcy. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca.
Ma to istotne znaczenie, w szczególności reklamowania towarów zakupionych na odległość.
W przypadku stwierdzenia istotnej wady towaru, konsument ma prawo żądania odstąpienia od umowy, wówczas sprzedawca zwraca konsumentowi niezwłocznie cenę produktu, nie później jednak niż w terminie 14 dni od momentu otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania.
Niezgodność towaru z umową jest uregulowana prawnie, co oznacza, że sprzedawca nie może odmówić przyjęcia reklamacji.
Pamiętaj !
Reklamację warto złożyć jak najszybciej po zauważeniu niezgodności – ze względu na aspekty dowodowe. Termin przedawnienia roszczeń wynosi 6 lat. Reklamację można zgłosić w dowolnej formie, ale dla celów dowodowych najlepiej zrobić to na piśmie. Należy opisać stwierdzony brak zgodności produktu z umową i wskazać swoje żądanie dotyczące aprobowanego sposobu rozwiązania reklamacji.
Konsument nie musi ponosić żadnych wydatków związanych z procesem reklamacji produktu niezgodnego z umową. Sprzedawca ma obowiązek odebrać produkt na swój koszt i pokryć wydatki związane z naprawą lub wymianą, w tym koszty związane z opłatami pocztowymi, transportem, robocizną i materiałami
Podstawa prawna,
Ustawa z dnia 30 maja 2014r. o prawach konsumenta art. 43 a – 43 g.