Konsumenci bardzo często spotykają się z umowami, które zawierane są u nich w mieszkaniu, na zorganizowanych pokazach np. w restauracjach, hotelach, kawiarniach itp., podczas pobytu w sanatorium czy podczas zorganizowanej wycieczki turystycznej. Innymi słowy, jest to sprzedaż bezpośrednia polegająca na osobistym kontakcie sprzedawcy z potencjalnym klientem.
Przykład nr 1
Ewa otrzymała imienne zaproszenie na prezentacje garnków, która odbywała się w pobliskiej kawiarni. Skorzystała z zaproszenia dokonując zakupu garnków.
Przykład nr 2
Koleżanka Ewy zaprosiła ją do swego domu ,w którym odbywał się pokaz thermomixa. Ewa pod wrażeniem funkcjonalności urządzenia zakupiła thermomix.
Przykład nr 3
Ewa zamierzając wymienić drzwi wejściowe skorzystała z oferty, którą przedstawił w jej mieszkaniu, akwizytor z innego miasta.
Zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa masz zwykle znacznie mniej możliwości, by zebrać wszystkie informacje, które mogą być istotne do podjęcia racjonalnej decyzji. Często działamy pod wpływem presji czasu, namowy sprzedającego i braku racjonalnego przemyślenia swej decyzji.
Uczestnicząc w takich spotkaniach PAMIĘTAJ, że masz określone prawa wskazane w przepisach:
- Sprzedający ma obowiązek, jeszcze przed zawarciem umowy, poinformować o swoich danych identyfikujących, w szczególności o firmie, organie, który zarejestrował działalność gospodarczą, a także numerze, pod którym został zarejestrowany, a także adresie przedsiębiorstwa, adresie poczty elektronicznej oraz numerach telefonu lub faksu jeżeli są dostępne, pod którymi konsument może szybko i efektywnie kontaktować się z przedsiębiorcą,
- przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem 14 dni, w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki, albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub pokazu, chyba, że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania konsumenta za jego zgodą.
- nawet jeśli doszło do zakupu towaru, istnieje jeszcze możliwość rezygnacji (czas do namysłu) – konsument, który zawarł umowę poza lokalem przedsiębiorstwa, może od niej odstąpić bez podania przyczyny w terminie 14 dni (należy złożyć stosowne oświadczenie).. Zaleca się przesyłanie oświadczenia listem poleconym ( może być za potwierdzeniem odbioru oraz zachowanie dowodu nadania). Wówczas umowa uważana jest za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Konsument zobowiązany jest zwrócić towar przedsiębiorca w ciągu 14 dni od chwili przesłania oświadczenia o odstąpieniu. Jeżeli przedsiębiorca nie zaproponował, że odbierze towar od konsumenta, może wstrzymać się ze zwrotem płatności do chwili otrzymania towaru z powrotem. Jednak warto pamiętać, ze w sytuacji, gdy umowa została zawarta na pokazie, a towar dostarczono do miejsca zamieszkania konsumenta, przedsiębiorca jest zobowiązany do odebrania towaru na swój koszt, gdy ze względu na charakter towaru nie można go odesłać w zwykły sposób pocztą.
- w terminie 14 dni od dnia otrzymania oświadczenia konsumenta o odstąpieniu od umowy, przedsiębiorca obowiązany jest zwrócić konsumentowi wszystkie dokonane przez niego płatności, w tym koszty dostarczenia rzeczy ( np. gdy towar nabyliśmy w zorganizowanym pokazie w mieszkaniu ) ,
- o prawie do odstąpienia od umowy konsument powinien być poinformowany na piśmie jeszcze przed jej zawarciem i powinien otrzymać wzór oświadczenia o odstąpieniu,
- przedsiębiorca jest obowiązany wręczyć konsumentowi pisemne potwierdzenie zawarcia umowy na trwałym nośniku (w praktyce najczęściej będzie to nadal forma „papierowa”),
- przedsiębiorca nie może sugerować, czy zastraszyć, że odstąpienie od umowy może nastąpić za zapłatą oznaczonej sumy,
- nawet jeśli zdecydujesz się na zakup i okaże się, że towar w trakcie użytkowania wykazał wady, przysługuje prawo do reklamacji wadliwego towaru. Reklamację najlepiej złożyć na piśmie, przesłać listem poleconym do przedsiębiorcy wskazując konkretne roszczenie np. naprawę, wymianę, czy żądanie zwrotu pieniędzy. Reklamacje możemy zgłosić sprzedawcy w ciągu 2 lat od daty wydania towaru z tytułu niezgodności towaru z umową , sprzedawca ma 14 dni na ustosunkowanie się, po upływie tego czasu , braku odpowiedzi sprzedawcy reklamacja została uznana.
Prowadzący pokazy i prezentację ukierunkowani są na jeden cel – sprzedaż jak największej ilości towaru. Akcentując rzekome zalety towaru, które są niepowtarzalne, po atrakcyjnej cenie i nie występują w innych towarach, sprzedawca kieruje swój wykład do konkretnej grupy osób, najczęściej zapraszani są seniorzy, którzy poddatni są na wpływy uwzględniające np. zdrowotne potrzeby. Duża wiedza akwizytorów na temat technik sprzedaży pozwala na zmanipulowanie klientów, które prowadzi do zakupu towaru.
PAMIETAJ !
- Otrzymane prezenty czy serwowany poczęstunek do niczego nie zobowiązują – jest to chwyt reklamowy zachęcający nas do przyjścia na prezentację,
- sprzedający używają dobrze przemyślanych zwrotów dostosowanych do osób zaproszonych, są sympatyczni, świetni mówcy, wydawać by się mogło, że elokwentni zachowaniem, ubiorem wzbudzają zaufanie przybyłych na pokazy,
- przestępstwem jest m.in. przypisywanie wyrobom opisywanym jako medyczne właściwości, których nie posiadają, a także stwarzanie fałszywego wrażenia, że leczenie za pomocą wyrobu na pewno się powiedzie,
- osoby, które nie będąc lekarzami diagnozując lub lecząc choroby popełniają przestępstwo z ustawy o zawodzie lekarza i lekarza dentysty,
- nie rzadko stosowane są zwroty informujące zebranych o atrakcyjności towaru i ograniczonym dostępie, np. mamy dla Państwa tylko 4 rowery rehabilitacyjne w wyjątkowo niskiej cenie, aby spowodować chęć zakupu; dyskredytuje jednocześnie podobne towary dostępne na rynku, jako gorsze, a nawet szkodliwe dla zdrowia,
- przekazują mylne informacje dotyczące cen, wspaniałomyślnie obniżone dla nas, są zdecydowanie wygórowane i nieprawdziwe,
- działanie pod wpływem chwili zwiększa ryzyko dokonania niepotrzebnych zakupów, często przekraczających możliwości finansowe,
- poczekaj z zakupem i przedyskutuj go z bliskimi, porównaj ceny podobnych towarów w sklepie – sprzedający na pewno ma więcej egzemplarzy towaru i chętnie do nas wróci, aby sprzedać nam towar,
- jeśli już kupisz, przeczytaj umowę i dobrze sprawdź cenę towaru, jeśli czegoś nie jesteś pewien zapytaj, a unikniesz niemiłych niespodzianek w przyszłości – oczekuj jasnej informacji o całkowitej cenie towaru, aby być pewnym że podana kwota jest ceną za towar a nie wysokością raty,
- koniecznie poproś o wydanie egzemplarza umowy (potwierdzenia zawarcia transakcji), który Ci się należy; w umowie powinny być określone m.in. strony zawierające umowę, przedmiot umowy oraz cena,
Podstawa prawna ,
ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014r.