Jeśli zaplanujemy wyjazd zagraniczny bądźmy czujni, by wakacje nie okazały się koszmarem.
Zanim zdecydujemy się na podpisanie umowy z biurem turystycznym, warto sprawdzić, jakie dane biuro podróży ma doświadczenie, opinie klientów, czy jest członkiem organizacji branżowej, np. Polskiej Izby Turystyki.
Jednocześnie warto mieć na uwadze, że umowy są często zawierane za pośrednictwem agenta turystycznego, który nie będzie wykonywał umowy. Z tego samego powodu nie bierze też za nie odpowiedzialności.
Przed podpisaniem umowy nie sugerujmy się tylko kolorowymi broszurami czy katalogami biura. Zwróćmy uwagę na;
- cenę – jeżeli jest w obcej walucie, musimy uzyskać informację, według kursu, jakiego banku jest przeliczana na złotówki i z którego dnia, tj. dnia wpłaty zaliczki czy wpłaty ostatecznej kwoty; czy cena obejmuje wszystkie usługi, czy za niektóre – i jakie? – będziemy musieli zapłacić na miejscu?
- jakimi środkami transportu będzie się odbywała nasza podróż: czy są to tanie linie lotnicze czy loty charterowe i w związku z tym, jak dodatkowe obowiązki na nas spoczywają. – Pamiętajmy, że jeśli korzystamy z usług przewoźnika spoza Unii Europejskiej, nie będziemy mogli skorzystać z pomocy Urzędu Lotnictwa Cywilnego. To istotne w sytuacjach, gdy np. zaginie nam bagaż, zostanie uszkodzony lub lot będzie znacznie opóźniony;
- położenie hotelu – gdzie tak naprawdę jest usytuowany – tuż przy plaży czy przy ruchliwej ulicy w centrum miasta, a może przy lotnisku?
- kategorię hotelu – nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich, trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać, co innego; poprośmy, zatem o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju;
- wyżywienie – czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej, czy np. otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.
Zwróć uwagę, by umowa o usługi turystyczne zawierała ;
- czas trwania imprezy turystycznej;
- trasy przejazdu, rodzaju środka transportu;
- godziny wyjazdu/wylotu ;
- liczby i rodzaju posiłków;
- szczegółowego programu zwiedzania i innych usług, które są uwzględnione w cenie imprezy turystycznej,
- Rodzaju usług świadczonych wyłącznie w grupie i o liczebności tej grupy,
- Informacji o usługach świadczonych na miejscu, z których będą mogły w pełni skorzystać jedynie osoby znające określony język obcy,
- Proponowanych usług dostosowanych dla potrzeb osób niepełnosprawnych,
- Minimalnej ilości osób warunkujących realizację umowy turystycznej oraz termin,
w którym turysta zostanie poinformowany na piśmie o ewentualnym odwołaniu imprezy turystycznej z powodu niewystarczającej liczby zgłoszeń, - Prawa konsumenta do rozwiązania umowy w każdym momencie jeszcze przed rozpoczęciem imprezy turystycznej za stosowną opłatą i jej wysokości,
- Przepisów paszportowych, wizowych, sanitarnych oraz wymagań zdrowotnych dotyczących udziału w konkretnej imprezie turystycznej,
- Adresu organizatora lub agenta turystycznego wraz ze wskazaniem numerów telefonów,
- Ubezpieczenia obowiązkowego i dobrowolnego zawartego np. na wypadek rozwiązania umowy przez konsumenta,
- Kosztów świadczenia pomocy konsumentom w przypadku choroby lub śmierci,
a także konieczności powrotu do kraju, - Sposobu i terminu zgłaszania reklamacji przez podróżnego.
Cena imprezy turystycznej po podpisaniu umowy nie powinna być podwyższona
Organizator może tylko w wyjątkowych przypadkach podwyższyć cenę. Jeżeli taką możliwość zastrzeżono w umowie oraz jeżeli organizator udokumentuje konsumentowi (powinien klientowi przedstawić kalkulację podwyżki) wpływ jednej z następujących okoliczności na podwyższenie ceny: wzrost kosztów transportu, wzrost kursów walut, wzrost opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi, jak: lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych. W okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona, bez względu na okoliczności.
Warto pamiętać o wykupieniu ubezpieczenia na okoliczność rezygnacji od imprezy turystycznej ( szczególnie kiedy kupujemy dużo wcześniej ) ale przede wszystkim od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Jeśli na miejscu okazuje się, że nie jesteśmy zadowoleni ze standardu hotelu i innych świadczonych usług, pamiętajmy o bezzwłocznym złożeniu reklamacji rezydentowi , najlepiej w formie pisemnej. Róbmy zdjęcia, nagrywajmy filmiki na okoliczność nienależytego wykonania umowy turystycznej. Pisemny opis wykonywanych sprzecznie z umową świadczeń powinien określać także termin ich usunięcia. Organizator turystyczny jest zobowiązany do bezzwłocznego usunięcia zgłoszonych wad usługi lub do zaproponowania konsumentowi świadczenia zastępczego bez obciążania konsumenta dodatkowymi kosztami.Konsument może dochodzić swoich roszczeń o obniżkę ceny, odszkodowanie lub zadośćuczynienie od organizatora turystycznego w terminie do 3 lat od złożenia reklamacji. Ewentualne powództwo o w/w roszczenia by sprawa się nie przedawniła należy złożyć w sądzie również przed upływem trzech lat od dnia złożenia reklamacji.
PAMIETAJ !
Im dalej na południe i wschód Europy, tym standard oferowanych usług jest niższy, dlatego pięciogwiazdkowy hotel w Egipcie czy Tunezji może świadczyć usługi na poziomie obiektów skategoryzowanych w Europie Środkowej na trzy gwiazdki.
Podstawa prawna,
Ustawa z dnia 24 listopada 2017r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych.