Przy zakupie wielu towarów trwałego użytku kupujący wraz z towarem otrzymuje gwarancję jakości – dokument gwarancyjny. Zgodnie z obowiązującymi przepisami o sprzedaży konsumenckiej, udzielenie kupującemu gwarancji następuje bez odrębnej opłaty przez oświadczenie gwaranta, zamieszczone w dokumencie gwarancyjnym lub reklamie, odnoszących się do towarów konsumpcyjnych. Dokument gwarancyjny określa obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie odpowiada właściwości wskazanej w tym oświadczeniu. Sporządzone oświadczenie gwarancyjne, które nie wskazuje obowiązków gwaranta jest nieważne.
Każdy sprzedawca udzielający gwarancji wydaje kupującemu wraz z towarem dokument gwarancyjny. Ponadto powinien sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń, z danymi zawartymi w dokumencie gwarancyjnym, oraz stan plomb i innych znajdujących się na towarze zabezpieczeń.
Oświadczenie gwarancyjne powinno być sformułowane w sposób jasny, zrozumiały i nie wprowadzający w błąd, oczywiście w języku polskim. Jednakże uchybienie tym wymaganiom pozostaje bez wpływu na ważność gwarancji i nie pozbawia kupującego wynikających z niej uprawnień.
W dokumencie gwarancyjnym należy zamieścić podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczpospolitej Polskiej, czas trwania gwarancji i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
Jeżeli klient kupuje towar sprzedawany wraz z gwarancją, to powinien tę gwarancję uważnie przeczytać przed zakupem. W naszym interesie leży świadomość tego, na co wyrażamy zgodę.
SZANOWNY KONSUMENCIE – wymagaj aby w karcie gwarancyjnej sprzedawca:
- Umieścił swoją pieczęć i podpis oraz koniecznie datę sprzedaży,
- Zapisy były dokonane w sposób czytelny i dokładny
- W przypadku reklamacji – wpisano daty dostarczenia rzeczy do naprawy, daty dokonania wymiany, itp.
- Wyraźnie określono rodzaj naprawy (zapis „regulacja” nie oznacza, że nie było naprawy, czyli, że rzecz nie była wadliwa)