Intensywny wzrost zakupów na odległość spowodował, że firmy kurierskie mają pełne ręce roboty. I choć firmy te dokładają wszelkiej staranności, by pracownicy dostarczali przesyłki na czas i w całości, to zdarzają się sytuacje, że otrzymana przesyłka jest uszkodzona. Co należy zrobić?, jak reagować?
Przy odbiorze od kuriera paczki, warto zwrócić uwagę, czy przesyłka jest nieuszkodzona, czy nie jest rozerwana, wgnieciona. Jeżeli tak jest istnieje podejrzenie, że zawartość paczki mogła ulec uszkodzeniu. Wówczas należy poprosić kuriera by w jego obecności otworzyć paczkę i sprawdzić stan zakupionej rzeczy. Widoczne uszkodzenia opakowania i jednocześnie brak zgody kuriera na sprawdzenie paczki w jego obecności, są podstawą do tego, aby po prostu odmówić przyjęcia przesyłki.
Jeśli nasze przypuszczenia okażą się trafione, a zakupiona rzecz uszkodzona, wówczas należy poprosić kuriera o to, by po obejrzeniu rzeczy spisać odpowiedni protokół szkody, w którym należy bardzo dokładnie opisać stan przesyłki, na czym polegają uszkodzenia, co zostało uszkodzone. Taki dokument stanowi podstawę do złożenia dalszej reklamacji u przewoźnika. Koniecznie zbierzmy dowody na uszkodzenie przesyłki, czyli zróbmy zdjęcia, jeśli jest możliwość nakręćmy filmik ( najlepiej w obecności kuriera ). Jeśli kurier nie chciał uczestniczyć w zebraniu materiału dowodowego tłumacząc się brakiem czasu, wykonajmy takie zdjęcia samodzielnie – mogą się one przydać przy składaniu reklamacji do firmy kurierskiej.
Co w sytuacji, gdy paczka dotrze w stanie nienaruszonym, a po jej rozpakowaniu okaże się, że zawartość jest uszkodzona?. Sytuacje takie mają miejsce i wówczas należy pamiętać o konieczności zgłoszenia uszkodzenia przesyłki firmie kurierskiej, jednak w określonym czasie.
Pamiętaj !
Jeśli po rozpakowaniu przesyłki stwierdzisz, że rzecz jest uszkodzona, masz 7 dni od chwili otrzymania przesyłki na zgłoszenie tego faktu firmie kurierskiej, w celu poinformowaniu o uszkodzeniach i podpisaniu stosowanego oświadczenia, które powinien przywieść kurier. Oświadczenie musi być podpisane przez odbiorcę przesyłki jak i kuriera.
Stwierdzając uszkodzenie przesyłki, po sporządzeniu protokołu szkody i poinformowaniu sprzedawcy o zaistniałym zdarzeniu, możemy złożyć reklamację do firmy przewozowej, oczywiście spełniając wymogi wskazane poniżej. Nie zwlekajmy ze złożeniem reklamacji. Warto to zrobić jak najszybciej, ale nie później niż w ciągu roku od dnia, gdy zobaczyliśmy uszkodzenie. Reklamację możemy złożyć przez Internet, wysyłając e-mail do firmy kurierskiej lub wypełniając specjalny formularz na stronie internetowej firmy (jeśli taki znajdziemy), Firma kurierska musi odpowiedzieć na reklamację w ciągu 30 dni od jej otrzymania.
Ważne !
Zgodnie z art. 75 ust. 3 pkt 2 lit b Prawa Przewozowego, uprawnionym do odszkodowania z tytułu szkody w przesyłce jest nadawca lub odbiorca, w zależności od tego, któremu z nich przysługuje prawo do rozporządzania przesyłką. Zgodnie z art. 53 Prawa Przewozowego, prawo takie w trakcie wykonywania przewozu co do zasady przysługuje nadawcy (chyba że przekazał on egzemplarz listu przewozowego odbiorcy), jednak przechodzi ono na odbiorcę m.in. z chwilą odebrania przesyłki.
Niestety, w przypadku uszkodzenia rzeczy w transporcie, warto zaznaczyć, że niejednokrotnie niestety trudno jest udowodnić, że uszkodzenie przesyłki powstało w trakcie transportu, a nie już po jej doręczeniu. Dlatego firmy kurierskie niejednokrotnie starają się uniknąć odpowiedzialności za uszkodzone przesyłki. Przewoźnik może uniknąć odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki np. w sytuacji, gdy:
- Uszkodzenie jest wynikiem działania sił wyższych, np. katastrof naturalnych.
- Uszkodzenie jest wynikiem wadliwego, nieodpowiedniego lub niewłaściwie zaopatrzonego opakowania przez sprzedawcę.
- Uszkodzenie wynika z naturalnych właściwości towaru, które mogą powodować jego całkowite lub częściowe zaginięcie lub uszkodzenie, takie jak wyschnięcie, wyciek czy normalny ubytek;
- Uszkodzenie wynika z celowego działania odbiorcy, np. jego nieobecności pod wskazanym adresem dostawy.
Uszkodzone przesyłki, to często rzeczy zakupione w sklepach internetowych. Zgodnie z kodeksem cywilnym, sprzedawca ma obowiązek dostarczenia kupującemu towaru wolnego od wad. Jeżeli towar zostanie uszkodzony podczas dostawy, odpowiedzialność za to ponosi firma przewozowa. Wyjątek od tej reguły stanowi sytuacja, gdy uszkodzenie nastąpiło z winy sprzedawcy, np. w wyniku niewłaściwego zapakowania towaru. Przewoźnik odpowiada przed sprzedawcą za szkody powstałe w przesyłce podczas transportu. Dlatego kupujący powinien wybrać do kogo zgłaszać roszczenia i zastanowić się czy nie korzystniej będzie złożyć reklamację do sprzedawcy. Decydując się na złożenie reklamacji do sprzedawcy należy wskazać roszczenie (zwrot towaru, wymiana na nowy, a w ostateczności zwrot pieniędzy). Jednak ostatecznie konsument może więc wybrać, czy będzie swoich praw dochodzić od sprzedawcy, czy przewoźnika w zależności od wyrządzonych szkód.
Pamiętaj ! To ważne, by sprawdzić przesyłkę przy kurierze: pozostawienie tego "na później" może sprawić, że zgłoszenie szkody stanie się trudne, a nawet niemożliwe.
Podstawa prawna :
- ustawa z dnia 23 kwietnia 1963 r. Kodeks cywilny,
- ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. Prawo przewozowe.