AB 0112
z wykazem usług świadczonych
w Wydziale Architektury i Budownictwa
Starostwa Powiatowego w Pabianicach
Pozwolenie na rozbiórkę obiektu budowlanego
WNIOSEK O POZWOLENIE NA ROZBIÓRKĘ
1. Podstawa prawna
Art. 30b ust. 1 w zw. z ust. 4 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane.
Art. 39.1 ust. 1 ustawy z 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.
2. Rozbiórki wymagające decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę
Co do zasady, rozbiórka obiektu budowlanego wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.
Część rozbiórek została zwolniona z wymogu uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę. Zostały one wymienione w art. 31 Prawa budowlanego.
Wniosek o pozwolenie na rozbiórkę można również złożyć w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.
3. Podmiot składający wniosek
Wniosek składa inwestor.
Inwestorem może być:
- osoba fizyczna
- osoba prawna,
- jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjnej i organizacji społecznej).
Inwestor może działać przez pełnomocnika.
4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku
Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.
Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:
- starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
- wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego).
5. Zawartość wniosku w postaci elektronicznej
W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:
- inwestora (w tym danych do korespondencji)
- pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
- rozbiórki.
W zakresie danych dotyczących rozbiórki należy podać:
- nazwę zamierzenia budowlanego
- zakres wykonywania robót budowlanych
- sposób wykonywania robót budowlanych
- miejsce wykonywania rozbiórki (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)
6. Załączniki do wniosku w postaci elektronicznej i papierowej
Do wniosku należy dołączyć:
- zgodę właściciela obiektu lub jej kopię
- szkic usytuowania obiektu budowlanego
- opis zakresu i sposobu prowadzenia robót rozbiórkowych
- opis sposobu zapewnienia bezpieczeństwa ludzi i mienia
- projekt rozbiórki - w zależności od potrzeb
- pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (opłacone zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika
- potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
- pozwolenia, uzgodnienia, opinie i inne dokumenty, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw.
Nie ma konieczności dołączania oryginalnych dokumentów podpisanych elektronicznie przez podmioty sporządzające te dokumenty. Powyższe dokumenty mogą być dołączone również w postaci skanów lub zdjęć tych dokumentów. Nie dotyczy to pełnomocnictwa oraz oświadczenia o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, które składa się w oryginale, tj. w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym lub podpisem osobistym.
7. Termin na złożenie wniosku
Wniosek składa się przed terminem zamierzonego rozpoczęcia robót budowlanych.
Roboty zabezpieczające i rozbiórkowe można rozpocząć przed uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę, jeżeli mają one na celu usunięcie bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa ludzi lub mienia. Rozpoczęcie takich robót nie zwalnia od obowiązku bezzwłocznego uzyskania decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę.
8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ
Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o pozwoleniu na rozbiórkę miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).
9. Opłaty przy wniosku
Uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę podlega opłacie skarbowej w wysokości 36 zł (tabela Część III pkt 11 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na rozbiórkę dotyczącego budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej).
Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).
Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.
Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na siedzibę organu.
10. Postać postępowania w sprawie wniosku w postaci elektronicznej
Złożenie wniosku w postaci elektronicznej nie przesądza, że dalsza korespondencja między inwestorem (jego pełnomocnikiem) i organem będzie odbywać się w postaci elektronicznej.
Inwestor (jego pełnomocnik) składając wniosek w postaci elektronicznej będzie decydował, czy wyraża zgodę na doręczenie korespondencji w tej sprawie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Jeżeli przy wypełnianiu wniosku takiej zgody nie wyrazi, dalsza korespondencja będzie odbywać się w postaci papierowej.
11. Wzór wniosku w postaci elektronicznej
Wzór wniosku o pozwolenie na rozbiórkę w postaci elektronicznej (ePB-3) stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 23 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o pozwolenie na rozbiórkę Link
W przypadku wypełnienia w generatorze danych dotyczących wniosku będzie można wydrukować, pobrać lub wysłać do właściwego organu wniosek, który będzie zgodny z tym wzorem.