OS 03 3 1
ze szczegółowym opisem podusługi świadczonej
w Wydziale Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa
Starostwa Powiatowego w Pabianicach
Wydawanie zezwoleń uprawniających prowadzącego instalację do uczestnictwa we wspólnotowym handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji
Podstawy prawne
- ustawa z dnia 12 czerwca 2015 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. z 2015 poz. 1223),
- rozporządzenie Komisji (UE) Nr 601/2012 z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie monitorowania i raportowania gazów cieplarnianych zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L.181/30),
Wymagane dokumenty:
Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
- nazwę prowadzącego instalację oraz oznaczenie jego miejsca zamieszkania i adresu albo siedziby i adresu,
- adres zakładu, na terenie którego jest eksploatowana instalacja objęta systemem,
- informację o tytule prawnym do instalacji,
- informację o rodzaju instalacji, stosowanych urządzeniach i technologiach oraz charakterystykę techniczną źródeł powstawania i miejsca emisji,
- określenie rodzajów gazów cieplarnianych, które mają być objęte zezwoleniem,
- określenie czasu, na jaki ma być wydane zezwolenie,
- liczbę uprawnień do emisji na czas do końca okresu rozliczeniowego w rozbiciu na poszczególne lata.
Do wniosku o wydanie zezwolenia należy dołączyć:
- kopię pozwolenia zintegrowanego albo kopię pozwolenia na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, jeżeli jego uzyskanie jest wymagane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, z tym że kopii tych pozwoleń tych nie dołącza się, jeżeli zostały one wydane przez organ właściwy do wydania zezwolenia lub organ ten je posiada,
- streszczenie wniosku sporządzone w języku niespecjalistycznym,
- plan monitorowania wielkości emisji, o którym mowa w art. 56 ust. 1 ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych, sporządzony w formie pisemnej i w postaci elektronicznej umożliwiającej elektroniczne przetwarzanie zawartych w nim danych,
- kopię decyzji o pozwoleniu na użytkowanie instalacji lub potwierdzenie dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy i zamiarze przystąpienia do użytkowania instalacji, w przypadku gdy pozwolenie na użytkowanie nie było wymagane,
- kopie decyzji wydanej przez organ właściwej jednostki dozoru technicznego zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. Nr 122, poz. 1321 z późniejszymi zmianami), dopuszczającej do eksploatacji urządzenia wchodzące w skład instalacji objętej takim nadzorem,
- kopię informacji o której mowa w art. 76 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, jeżeli jest ona przewidywana.
Organ właściwy do wydania zezwolenia przekazuje Krajowemu ośrodkowi wniosek prowadzącego instalację nową, lub w której dokonano zmiany w instalacji wraz z załącznikami, w celu wydania opinii. Krajowy ośrodek wydaje opinię w formie postanowienia. Opinia wiąże organ wydający zezwolenie.
Zezwolenie wydaje się na czas określony, nie dłuższy niż 10 lat.
Organ właściwy do wydania zezwolenia przesyła kopię wydanego zezwolenia Krajowemu ośrodkowi, właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska oraz Narodowemu Funduszowi, w terminie 10 dni od dnia, w którym zezwolenie stało się ostateczne.
Tryb odwoławczy
Od decyzji służy odwołanie do Ministra Środowiska za pośrednictwem Starosty Pabianickiego w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Opłaty
- Za zezwolenie opłatę skarbową w wysokości 82 zł. należy wnieść na konto depozytowe Starostwa Powiatowego w Pabianicach: Bank PKO BP 55 1020 3437 0000 1102 0078 8109 lub uiścić w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pabianicach
- Ponadto prowadzący instalację objętą systemem, któremu przyznano uprawnienia do emisji uiszcza opłaty przewidziane w przedmiotowej ustawie na wyodrębniony rachunek Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Termin załatwiania:
do 1 miesiąca, w sprawach skomplikowanych do 2 miesięcy
Informacje dodatkowe:
- Sprawa załatwiana jest w Wydziale Ochrony Środowiska, Rolnictwa i Leśnictwa, ul. Partyzancka 56 w Pabianicach. Wnioski należy składać w sekretariacie Wydziału, pokój nr 6.
- W kwestii opłat, przewidzianych w przedmiotowej ustawie do uiszczenia przez prowadzącego instalację, któremu przyznano uprawnienia do emisji organowi właściwemu do wydania zezwolenia przysługują uprawnienia organów podatkowych.