GG-031
z wykazem podusług świadczonych
w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami
Starostwa Powiatowego w Pabianicach
Ustalanie odszkodowań za nieruchomości przejęte z mocy prawa z dniem 1 stycznia 1999 r., zajęte pod drogi publiczne (gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe).
Podstawa prawna:
Art. 73 ustawy z dnia 13 października 1998 r. – Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną
Wymagane dokumenty:
- wniosek o ustalenie odszkodowania, który powinien zawierać dane dotyczące nieruchomości: adres, numer działki, powierzchnia,
- tytuł własności do nieruchomości na dzień 31 grudnia 1998 r.
Opłaty:
Postępowanie w sprawie ustalenia odszkodowania zwolnione jest z opłaty skarbowej.
Informacje dodatkowe:
- termin składania wniosków o ustalenie odszkodowania upływa 31 grudnia 2005 r. Po upływie tego okresu roszczenie wygasa,
- odszkodowanie jest ustalane i wypłacane według zasad i trybu określonych w przepisach o odszkodowaniach za wywłaszczone nieruchomości, tj. w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami,
- ustalenie wysokości odszkodowania następuje po uzyskaniu opinii rzeczoznawcy majątkowego, określającej wartość nieruchomości,
- podstawę do ustalenia wysokości odszkodowania stanowi wartość nieruchomości według stanu z dnia wejścia w życie ustawy (tj. 29 października 1998 r.), przy czym nie uwzględnia się wzrostu wartości nieruchomości spowodowanego trwałymi nakładami poczynionymi po utracie przez osobę uprawnioną prawa do władania gruntem,
zgodnie z art. 73 ust. 2 w/w ustawy odszkodowanie wypłaca:
- gmina – w odniesieniu do dróg będących w dniu 31 grudnia 1998 r. drogami gminnymi,
- Skarb Państwa – w odniesieniu do pozostałych dróg,
organem odwoławczym od decyzji o ustaleniu odszkodowania, wydanej przez Starostę Pabianickiego wykonującego zadanie z zakresu administracji rządowej, jest Wojewoda Łódzki.
Sprawa załatwiana w Wydziale Gospodarki Nieruchomościami, wejście C, I piętro, pokój nr 103 (telefon: 42 225 40 58).