DM 03
ze szczegółowym opisem podusługi świadczonej
w Wydziale Dróg i Mostów
Starostwa Powiatowego w Pabianicach
DM – 03. Do zadań Wydziału Dróg i Mostów należy w szczególności:
- z Ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320):
- przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu o zaliczeniu drogi do kategorii dróg powiatowych wydawanych w porozumieniu z Zarządem Województwa, po zasięgnięciu opinii wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin, na obszarze których przebiega droga, oraz zarządów sąsiednich powiatów, a w miastach na prawach powiatu – opinii prezydentów miast;
- przegotowywanie dla Zarządu Powiatu projektów uchwał dot. opinii o pozbawieniu drogi kategorii drogi powiatowej;
- przygotowywanie dla Zarządu Powiatu projektów uchwał dot. opinii o zaliczeniu drogi do kategorii dróg powiatowych;
- opracowywanie planów rozwoju powiatowej sieci drogowej;
- koordynacja robót w pasie drogowym;
- wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego na drogach powiatowych, warunków technicznych na zjazdy, na przejazdy po drogach pojazdów nienormatywnych;
- prowadzenie ewidencji dróg powiatowych i powiatowych drogowych obiektów mostowych;
- przeprowadzanie okresowych kontroli stanu powiatowych dróg i obiektów mostowych;
- wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających;
- przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstających w następstwie budowy lub utrzymania dróg;
- wprowadzanie ograniczeń w postaci zamykania dróg i drogowych obiektów mostowych dla ruchu, wyznaczanie objazdów, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia
- dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego;
- sadzenie, utrzymanie oraz usuwanie drzew i krzewów oraz pielęgnacja zieleni w pasie drogowym dróg powiatowych;
- realizacja zadań w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony skrzyżowań dróg powiatowych z drogami gminnymi;
- finansowanie zadań z zakresu budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg powiatowych;
- naliczanie opłat za czasowe zajęcia pasa drogowego.
- z Ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047 z późn. zm.)
- zarządzanie ruchem na drogach powiatowych i gminnych, współdziałanie w tym zakresie z Policją, Strażą Miejską oraz z gminami, w szczególności w sprawach:
- opracowania, rozpatrywania i zatwierdzania projektów organizacji ruchu;
- przekazywania zatwierdzonych projektów organizacji ruchu do realizacji;
- nadzór nad zgodnością organizacji ruchu z zatwierdzonym projektem;
- nadzór i analiza istniejącej organizacji ruchu w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego i jego efektywności;
- wydawanie zezwoleń na organizowanie imprez na drogach powiatowych po uzyskaniu wymaganych opinii;
- prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmiana;
- wyznaczenie parkingu strzeżonego do umieszczania na nim pojazdów usuwanych z drogi w przypadkach określonych w ustawie;
- wyznaczenie jednostki do usuwania z drogi pojazdów w przypadkach określonych w ustawie.