W lutym 2017 roku Elżbieta Jabłońska Powiatowy Rzecznik Konsumentów wraz z pracownikiem biura udzielił 251 porad. Po weryfikacji dokumentów przyjęto 79 wniosków.
Na chwilę obecną z 79 przyjętych wniosków, przygotowano 54 wystąpień, które zostały skierowane do podmiotów z którymi konsumenci weszli w spór. Zdecydowana większość spraw pozostaje w toku rozpatrzeń. Na dzień 28 luty zakończono ze skutkiem pozytywnym 14 spraw.
Standardowo udzielono konsumentom pomocy w zakresie przygotowań:
- 8 pozwów o zapłatę, wraz z wnioskami dowodowymi,
- 3 sprzeciwy od wydanych nakazów zapłaty w postepowaniu upominawczym,
- 7 oświadczeń o odstąpieniu od umów zawieranych poza lokalem przedsiębiorstwa i na odległość,
- pisma reklamacyjne.
Największym problemy z którym zgłaszali się konsumenci w minionym miesiącu to umowy zawierane na tzw. pokazach i tryb postepowania firmy „Hausefeuer” Sp. z o. o. z siedzibą w Poznaniu adres korespondencyjny w Białymstoku. Osoby te, po zgłoszeniu się do rzecznika uzyskiwały pomoc i rozwiązały umowy sprzedaży przesyłając stosowne oświadczenia oraz nieużytkowany towar. Po kilkunastu dniach od tego momentu każda z tych osób otrzymała wezwanie do zapłaty z tytułu uszkodzonych produktów pomimo, iż towary nie były rozpakowane i sprawdzane, nie mówiąć mówiąc już o użytkowaniu.
W styczniu Powiatowy Rzecznik Konsumentów uczestniczył w 3 sprawach sadowych, które zostały wniesione w roku ubiegłym. 2 z nich zostały zakończone wygrana, w jednym przypadku sprawa została odroczona.
W lutym został nagrany i wyemitowany w TV PRO-MOK 20 minutowy odcinek „ABC konsumenta” poświęcony zawieraniu umów w mieszkaniach i na pokazach’ czyli poza lokalem przedsiębiorstwa.