W dniach 15–17 października w województwie łódzkim odbyło się posiedzenie Zespołu Koordynatorów ds. Mobilności Rowerowej przy Związku Województw RP. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli wszystkich regionów odpowiedzialnych za rozwój tras rowerowych i promocję turystyki rowerowej. W konferencji wziął udział także Starosta Pabianicki Arkadiusz Jaksa, reprezentując powiat w rozmowach na temat przyszłości mobilności rowerowej w Polsce i regionie łódzkim.
Spotkanie, zorganizowane w związku z przewodnictwem Województwa Łódzkiego w Konwencie Marszałków, miało na celu omówienie planów związanych z rozbudową i integracją sieci tras rowerowych w skali krajowej i regionalnej. Jak podkreślono, województwo łódzkie planuje w najbliższych dziesięciu latach wybudować ponad 1800 km nowych tras rowerowych, które mają służyć zarówno codziennej komunikacji, jak i turystyce.
Jednym z głównych tematów była opracowywana „Polityka rozwoju mobilności w województwie łódzkim”, której celem jest połączenie istniejących odcinków dróg rowerowych w spójną, bezpieczną sieć. Uczestnicy spotkania zapoznali się również z założeniami nowej tzw. ustawy rowerowej, nad którą pracuje Ministerstwo Infrastruktury. Ma ona uprościć procedury budowy i finansowania tras rowerowych.
Pierwszego dnia konferencji odbyła się wyjazdowa sesja w Spale, zakończona symbolicznym przejazdem rowerowym po jednym z planowanych odcinków nowej trasy. Trasa o długości 50 kilometrów prowadziła przez malownicze tereny – od Smardzewic, przez okolice Tomaszowa Mazowieckiego, aż po lasy Spalskiego Parku Krajobrazowego.
– Rower to nie tylko narzędzie rekreacji, ale również realna alternatywa transportowa, szczególnie w kontekście lokalnych potrzeb mieszkańców. Jako Powiat Pabianicki chcemy aktywnie włączać się w tworzenie nowoczesnej, bezpiecznej i dostępnej infrastruktury rowerowej – podkreślił starosta podczas rozmów z przedstawicielami instytucji i samorządów.
Wydarzenie było także okazją do wymiany doświadczeń między regionami – szczególnie z województwami, które mają już rozwinięte systemy tras rowerowych, jak Małopolska czy Pomorze Zachodnie. Dla powiatu pabianickiego to cenna wiedza i impuls do dalszego działania na rzecz poprawy mobilności mieszkańców.














