Prawie 13 kilometrów drogi wojewódzkiej od 23 listopada będzie należeć do powiatu pabianickiego. Tak zdecydował Sejmik Województwa Łódzkiego. To odcinek drogi od węzła Pabianice Północ do Rąbienia.
Krzysztof Habura, starosta pabianicki: – To bardzo duże, dodatkowe koszty utrzymania tak ważnej drogi dla regionu łódzkiego. Przewidujemy, że tylko w okresie zimowym odśnieżanie chodników na tym odcinku będzie kosztowało 30.000 zł netto, a dróg 90.000 zł netto. Powiat Pabianicki nie był przygotowany tworząc budżet na 2022 rok na takie koszty. Nie wiedzieliśmy, że dojdą nam kolejne kilometry dróg.
Dopiero w czerwcu radni Sejmiku Województwa Łódzkiego postanowili nie przekształcać dawnej drogi krajowej DK 71 w drogę wojewódzką. Zdecydowali, że będzie to droga powiatu pabianickiego i powiatu zgierskiego. Skąd ten pomysł? W czerwcu został oddanych kolejny odcinek drogi ekspresowej S14, więc dawna DK71 przestała być drogą krajową.
Radni Powiatu Pabianickiego nie zgodzili się na przejęcie odcinka dawnej DK71. Starostwo odwołało się od decyzji Sejmiku. Niestety protest został odrzucony przez Wojewodę Łódzkiego. Od 23 listopada prawie 13 kilometrów drogi wojewódzkiej będzie drogę powiatową.
Krzysztof Habura, starosta pabianicki: – Nie zgadzamy się z tą decyzją Sejmiku. Odwołamy się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Taka jest decyzja Zarządu Powiatu Pabianickiego.
Przekazany odcinek drogi jest odcinkiem o bardzo ważnym, ponadregionalnym znaczeniu transportowym i co się z tym wiąże jest odcinkiem o bardzo dużym natężeniu ruchu. Przekazanie takiej drogi powiatowi nie przygotowanemu do tego w sposób organizacyjny i finansowy, może doprowadzić do wielu niebezpiecznych sytuacji. Przede wszystkim może dojść do pogorszenia stanu nawierzchni i bezpieczeństwa podróżujących. Koszty utrzymania 13 km tej drogi w ciągu roku szacowane są w sumie na około 300.000 zł. To koszty między innymi łatania dziur, zamiatania, malowania pasów, utrzymywania sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach, odśnieżania i posypywania piaskiem.
Krzysztof Habura, starosta pabianicki: – Nie będziemy w stanie remontować obecnych dróg i budować nowych w powiecie pabianickim. To nie będzie wynikało ze złej woli, ale z braku środków finansowych. To przekazanie jest też niezgodne z ustawą. Nie może dochodzić do sytuacji, w której po wybudowaniu odcinka autostrady, bądź drogi ekspresowej dotychczasowa droga krajowa stając się drogą wojewódzką jest praktycznie od razu, wręcz z automatu przekazywana zarządom powiatów.
Punktem wyjścia do analizy problemu powinny być definicje poszczególnych kategorii dróg zawarte w Ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Ustawodawca jasno określił kategorie dróg publicznych wskazując, że drogami wojewódzkimi są drogi inne niż drogi krajowe, stanowiące połączenia między miastami lub mające znaczenie dla województwa.
Zapraszamy do oglądania:
https://www.youtube.com/watch?v=yJVl_Ast2UA