Wojewoda chce oddać powiatom dawną drogę krajową 71. Dlaczego?
Aż 15,662 kilometrów drogi wojewódzkiej Sejmik Województwa Łódzkiego chce przekształcić w drogę powiatową. To odcinek dawnej drogi krajowej 71, którą zastąpił właśnie wybudowany kolejny odcinek drogi ekspresowej S14 . Radni Powiatu Pabianickiego nie zgadzają się i mówią temu pomysłowi kategoryczne: NIE!
W czwartek na sesji Rady Powiatu Pabianickiego radni obradowali w sprawie ważnej komunikacyjnej arterii od Aleksandrowa Łódzkiego do Rzgowa. Problem powstał, gdy radni Sejmiku Województwa Łódzkiego postanowili nie przekształcać jej w drogę wojewódzką, tylko w powiatową. Mówimy tu o drodze ponadlokalnej i o głównym ciągu komunikacyjnym rozprowadzającym ruch podróżujących z różnych rejonów województwa, a także spoza niego. To dotychczasowa droga krajowa nr 71 relacji Rzgów – Stryków, która łączy miasta województwa łódzkiego: Rzgów w powiecie łódzko-wschodnim, Pabianice i Konstantynów Łódzki w powiecie pabianickim oraz Aleksandrów Łódzki, Zgierz i Stryków w powiecie zgierskim. Stanowi też dojazd do: w Rzgowie do DW nr 714, w Zgierzu do DW 702, a w Konstantynowie Łódzkim do DW nr 710.
Według Rady Powiatu nie do przyjęcia jest interpretacja podstaw prawnych przez Zarząd Województwa Łódzkiego, które zostały wskazane w piśmie z 18 sierpnia 2022 r. nadesłanym do Zarządu Powiatu Pabianickiego. Zdaniem radnych punktem wyjścia do analizy problemu winny być definicje poszczególnych kategorii dróg zawarte w Ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Ustawodawca jasno określił kategorie dróg publicznych wskazując, że drogami wojewódzkimi są drogi inne niż drogi krajowe, stanowiące połączenia między miastami lub mające znaczenie dla województwa. Natomiast drogi powiatowe to połączenia miast będących siedzibami powiatów z siedzibami gmin i siedzib gmin między sobą.
– Nie jest podstawowym zadaniem dróg ekspresowych S8 i S14 łączenie miast nawet poprzez drogi krajowe nr 91, nr 72 czy też wojewódzkie nr 482 i nr 710, rola taka została przypisana w ustawie właśnie drogom wojewódzkim – tłumaczy Krzysztof Habura, starosta pabianicki.
Pabianice, czyli siedzibę powiatu z siedzibami gmin na terenie powiatu łączy droga powiatowa nr 3307E, która w odróżnieniu od dawnej DK 71 nie łączy ze sobą innych powiatów.
Ustawodawca widząc nadużywanie tego mechanizmu do pozbywania się niechcianej drogi przez zarządy województw, wprowadził niezmiernie ważny przepis do Ustawy o drogach publicznych. Ten zapis mówi o tym, że Sejmik Województwa Łódzkiego nie może pozbawić kategorii drogi wojewódzkiej odcinka drogi krajowej zastąpionego autostradą lub drogą ekspresową. Przepis ten oraz intencje jego wprowadzenia odnoszą się w pełni do sytuacji, która zmusiła Radę Powiatu Pabianickiego do podjęcia niniejszego stanowiska.
– Zgodnie z wolą ustawodawcy nie może dochodzić do sytuacji, w której po wybudowaniu odcinka autostrady, bądź drogi ekspresowej dotychczasowa droga krajowa stając się drogą wojewódzką jest praktycznie od razu, wręcz z automatu przekazywana zarządowi powiatu – dodaje starosta.
A jak wygląda dziś dawna droga krajowa 71? Obecnie podróżujący są wprowadzani w błąd oznakowaniem drogi, na której pozostały nieaktualne oznaczenia DK71. Natomiast od 25 czerwca 2022 r. jest drogą wojewódzką i powinna posiadać właściwe oznakowanie łącznie z nadanym numerem.
Planowany do przekazania odcinek drogi jest odcinkiem o bardzo ważnym, ponadregionalnym znaczeniu transportowym i co się z tym wiąże jest odcinkiem o bardzo dużym natężeniu ruchu. Został wybudowany i był utrzymywany według zupełnie innych parametrów i standardów, niż drogi powiatowe. Przekazanie takiej drogi samorządowi nie przygotowanemu do tego w sposób organizacyjny i finansowy, doprowadzi do wielu niebezpiecznych sytuacji dla użytkowników takiej drogi. Przede wszystkim dojdzie do pogorszenie się stanu nawierzchni. A zimowe utrzymywanie dróg wykonywane zgodnie ze standardami dla dróg powiatowych jest dużo niższymi, niż obowiązujące na drogach wojewódzkich.
– Nie będą one wynikały ze złej woli, ale z braku środków finansowych. Nie można również zapominać, że nałożenie na powiat pabianicki obowiązku utrzymywania drogi o takich parametrach i o takiej długości spowodowałoby konieczność bardzo drastycznych cięć wydatków na pozostałe drogi powiatowe, czego efektem byłoby powstawanie zagrożeń dla uczestników ruchu drogowego – wyjaśnia starosta. – Doprowadziłoby to też do braku możliwości modernizacji dróg powiatowych w powiecie pabianickim, które mają wpływ na rozwój regionalny.
Dawna droga krajowa nr 71, która łączy jedne z większych miast województwa i ma znaczenie ponadlokalne – łączy południe województwa z północną jego częścią, jednocześnie łącząc się z innymi drogami wojewódzkimi.
Przypomnijmy, że gdy w kwietniu 2014 zaczęliśmy jeździć drogą ekspresową S8 między miejscowościami Róża i Rzgów oraz drogą ekspresową S14 z Róży do Dobronia, drogę krajową 12 podzielono na odcinki i oddano pod opiekę gminie Dobroń, gminie Ksawerów, powiatowi pabianickiemu i Pabianicom. Utrzymanie tak ważnych dróg dla regionu przerosło możliwości lokalnych gmin. Były rzadziej odśnieżane zimą i brakował pieniędzy na ich remonty. W konsekwencji sprawa trafiła do sądu administracyjnego, którego wyrok dawną drogę krajową DK12 przekształcił w drogę wojewódzką.
Dziś podobny los może spotkać DK71, która ma aż 53 kilometry długości. Jest ważna dla Ziemi Łódzkiej, bo to północna, zachodnia i południowa obwodnica Łodzi.
Na czwartkowej sesji radni Powiatu Pabianickiego 17 głosami zaprotestowali przeciwko nadaniu przez Sejmik Województwa Łódzkiego dawnej DK71 kategorii drogi powiatowej.