Szablon S@M 3 - www.nowa.powiat.pabianice.pl

top news port mapa info mstr galp
1.jpg 4257147ac93e01bf988eed07c5908aa1
Gminy Powiatu Pabianickiego
AB-0113. Wydawanie decyzji na wykonanie robót budowlanych
Opublikowano: 20.08.2015, Concept INTERMEDIA

AB 0113

Karta wydziału
z wykazem usług świadczonych
w Wydziale Architektury i Budownictwa
Starostwa Powiatowego w Pabianicach


Wydawanie pozwoleń na roboty budowlane

WNIOSEK O WYDANIE ODRĘBNEJ DECYZJI O ZATWIERDZENIU PROJEKTU ZAGOSPODAROWANIA DZIAŁKI LUB TERENU

1. Podstawa prawna

Art. 32, art. 33 ust. 2 oraz art. 34 ust. 5 i 5a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane

2. Uzyskanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego

Inwestor, spełniający warunki do uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, może żądać wydania odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego poprzedzającej wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

Uwaga. Decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego nie uprawnia do wykonywania robót budowlanych. Przed rozpoczęciem robót należy uzyskać decyzję o pozwoleniu na budowę.

3. Podmiot składający wniosek Wniosek składa inwestor.

Inwestorem może być:

  • osoba fizyczna,
  • osoba prawna,
  • jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej).

Inwestor może działać przez pełnomocnika.

4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku

Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej.

Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego) (link do ustawy).

5. Zawartość wniosku

W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:

  • inwestora (w tym danych do korespondencji)
  • pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
  • planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego)

W zakresie danych dotyczących planowanej inwestycji (zamierzenia budowlanego) należy podać:

  • rodzaj planowanej inwestycji
  • nazwę planowanej inwestycji
  • dane planowanej inwestycji (w szczególności adres lub dane ewidencyjne z Centralnej Ewidencji Gruntów i Budynków)

6. Załączniki do wniosku

Do wniosku należy dołączyć:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię

Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:

  • pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii.
  • pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brak podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów) organ wezwie wnoszącego podanie, do usunięcia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

7. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ

Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.).

W powyższym terminie organ może wydać:

  • postanowienie nakładające na inwestora obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (po bezskutecznym upływie terminu organ wydaje decyzję o odmowie zatwierdzenia projektu i udzielenia pozwolenia na budowę; nałożenie obowiązku uzupełnienia nieprawidłowości w projekcie zawiesza bieg powyższych terminów; na postanowienie organu nie przysługuje zażalenie ani skarga do sądu administracyjnego, lecz można je skarżyć w odwołaniu od decyzji wydanej w następstwie tego postanowienia)
  • decyzję o zatwierdzeniu lub odmowie zatwierdzenia projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji).

8. Termin ważności decyzji

Decyzja o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu jest ważna przez czas w niej oznaczony, jednak nie dłużej niż rok.

9. Opłaty przy wniosku

Uzyskanie decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego podlega opłacie skarbowej w wysokości 47 zł.

Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika).

Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu.

Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.

10. Wzór wniosku o pozwolenie na budowę

Wzór wniosku o pozwolenie na budowę (PB-6) załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z dnia lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie odrębnej decyzji o zatwierdzeniu projektu zagospodarowania działki lub terenu lub projektu architektoniczno-budowlanego Link

WNIOSEK O WYDANIE POZWOLENIA NA BUDOWĘ TYMCZASOWEGO OBIEKTU BUDOWLANEGO

1. Podstawa prawna

Art. 37a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane

2. Budowa tymczasowych obiektów budowlanych

Zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo budowlane, nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę, natomiast wymaga zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, budowa tymczasowych obiektów budowlanych niepołączonych trwale z gruntem i przewidzianych do rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce - w terminie określonym w zgłoszeniu, ale nie później niż przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu. Tymczasowy obiekt budowlany:

  1. obiekt budowlany przeznaczony do użytkowania w okresie krótszym od jego trwałości technicznej, przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub do rozbiórki,
  2. obiekt budowlany niepołączony trwale z gruntem, jak: strzelnice, kioski uliczne, pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barakowozy, obiekty kontenerowe, przenośne wolno stojące maszty antenowe. Art. 37a ustawy Prawo budowlane daje prawną możliwość dalszego legalnego użytkowania obiektu tymczasowego, po uzyskaniu pozwolenia na budowę. Od inwestora zależy, czy zdecyduje się wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę.

3. Podmiot składający wniosek

Wniosek składa inwestor. Inwestorem może być:

  • osoba fizyczna,
  • osoba prawna,
  • jednostka nieposiadająca osobowości prawnej (w przypadku państwowej i samorządowej jednostki organizacyjne i organizacji społecznej). Inwestor może działać przez pełnomocnika.

4. Organ właściwy do rozpatrzenia wniosku

Wniosek składa się do organu administracji architektoniczno-budowlanej. Organem administracji architektoniczno-budowlanej jest:

  • starosta (w miastach na prawach powiatu rolę starosty pełni prezydent miasta)
  • wojewoda (w zakresie spraw wymienionych w art. 82 ust. 3 i 4 Prawa budowlanego)

5. Zawartość wniosku

W celu wypełnienia wniosku konieczne będzie wskazanie danych dotyczących:

  • inwestora (w tym danych do korespondencji)
  • pełnomocnika (jeżeli inwestor zamierza działać przez pełnomocnika)
  • zgłoszenia W zakresie danych dotyczących zgłoszenia należy podać:
  • rodzaj robót objętych zgłoszeniem
  • zakres robót objętych zgłoszeniem
  • datę złożenia zgłoszenia
  • termin rozpoczęcia budowy określony w zgłoszeniu

6. Załączniki do wniosku

Do wniosku (w każdym przypadku) należy dołączyć oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (można je wypełnić na stronie e-budownictwo.gunb.gov.pl). Zamiast Inwestora oświadczenie może wypełnić inna osoba (pełnomocnik), jeżeli jest do tego upoważniona. Do wniosku należy również dołączyć:

  • projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlanego w formie dokumentu elektronicznego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów
  • decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym lub jej kopię

Ponadto, w przypadku niektórych robót budowlanych, należy dołączyć:

  • pozwolenia, uzgodnienia i opinie, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów lub kopie tych pozwoleń, uzgodnień i opinii.
  • pełnomocnictwo do reprezentowania inwestora (wraz z potwierdzeniem uiszczenia opłaty skarbowej) – jeżeli inwestor działa przez pełnomocnika.
  • potwierdzenie uiszczenia opłaty skarbowej – jeżeli obowiązek uiszczenia takiej opłaty wynika z ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej

W sytuacji, gdy wniosek nie spełnia wymogów formalnych (np. brak podpisu, pełnomocnictwa, wymaganych dokumentów) organ wezwie wnoszącego podanie, do usunięcia braków, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

7. Termin na złożenie wniosku

Wniosek składa się przed upływem 180 dni od dnia rozpoczęcia budowy określonego w zgłoszeniu.

8. Termin na rozpatrzenie wniosku przez organ

Jeżeli inwestor spełni określone prawem wymagania, organ ma na wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę miesiąc, a w przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej − dwa miesiące od dnia złożenia wniosku (art. 35 § 3 K.p.a.). W powyższym terminie organ może wydać:

  • postanowienie nakładające na inwestora obowiązek usunięcia wskazanych nieprawidłowości, określając termin ich usunięcia (po bezskutecznym upływie terminu organ wydaje decyzję o odmowie udzielenia pozwolenia na budowę; nałożenie obowiązku uzupełnienia nieprawidłowości w projekcie zawiesza bieg powyższych terminów; na postanowienie organu nie przysługuje zażalenie ani skarga do sądu administracyjnego, lecz można je skarżyć w odwołaniu od decyzji wydanej w następstwie tego postanowienia)
  • decyzję o udzieleniu lub odmowie udzielenia pozwolenia na budowę (od decyzji takiej przysługuje odwołanie do organu wyższej instancji). Inwestorowi który złożył wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę obiektu tymczasowego, ustawodawca zezwolił na powstrzymanie się od rozbiórki lub przeniesienia w inne miejsce tymczasowego obiektu budowlanego do czasu zakończenie postępowania w przedmiocie pozwolenia na budowę (czyli udzielenia pozwolenia na budowę albo wydania decyzji o odmowie pozwolenia na budowę). Taki stan "tymczasowości" może trwać do czasu, kiedy decyzja o odmowie pozwolenia na budowę stanie się ostateczna. Natomiast decyzja pozytywna będzie określała warunki posadowienia takiego obiektu.

9. Opłaty przy wniosku

Uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę podlega opłacie skarbowej, której wysokość uzależniona jest od rodzaju i zakresu zamierzenia budowlanego (tabela Część III pkt 9 ustawy o opłacie skarbowej), z wyłączeniem pozwolenia na budowę dotyczącego: budownictwa mieszkaniowego (art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o opłacie skarbowej), budowy lub remontów obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych, budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne, remontu obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków. Ponadto wymagana jest opłata za pełnomocnictwo (jeżeli zgłoszenia dokonuje się przez pełnomocnika). Organem podatkowym właściwym w sprawach opłaty skarbowej jest wójt (burmistrz, prezydent miasta), właściwy miejscowo ze względu na siedzibę organu. Opłaty nie można dokonać w postaci elektronicznej za pomocą generatora wniosków.

10. Wzór wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego

Wzór wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego (PB-8) stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii z 12 lutego 2021 r. w sprawie określenia wzoru formularza wniosku o wydanie pozwolenia na budowę tymczasowego obiektu budowlanego Link


Opłata skarbowa

Podania i załączniki do podań zwolnione są od opłat skarbowych
Opłaty skarbowe od pozwoleń wydawanych na podstawie przepisów prawa budowlanego: na budowę nowego obiektu budowlanego oraz urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym:

  • budynku przeznaczonego na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza i leśna : za każdy metr kwadratowy powierzchni użytkowej – 1 zł nie więcej niż – 539 zł
  • budynku służącego celom gospodarczym w gospodarstwie rolnym –14 zł
  • innego budynku – 48 zł
  • studni oraz urządzeń do usuwania nieczystości stałych i ścieków – 20 zł
  • budowli związanych z produkcją rolną – 112 zł
  • sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych oraz dróg, z wyjątkiem dróg dojazdowych, dojść do budynków i zjazdów z drogi z zastrzeżeniem lit.g – 2143 zł
  • sieci wodociągowych, kanalizacyjnych, elektroenergetycznych, telekomunikacyjnych, gazowych, cieplnych o długości do 1 km – 105 zł
  • innych budowli – 155 zł urządzeń budowlanych związanych z obiektem budowlanym – 91 zł

W razie wydania pozwolenia na budowę budynku o funkcji mieszanej, przy obliczaniu opłaty skarbowej nie uwzględnia się powierzchni mieszkalnej tego budynku
Na przebudowę lub remont obiektu budowlanego oraz na wznowienie robót budowlanych – 50 % stawek określonych w pkt. 1

Zwolnione z opłat skarbowych są:

  • pozwolenia na budowę wydawane na skutek podań wnoszonych w sprawach budowy lub odbudowy obiektów budowlanych zniszczonych lub uszkodzonych wskutek działalności spowodowanej ruchem zakładu górniczego lub klęsk żywiołowych
  • pozwolenia na budowę budynków szkolnych oraz budynków przeznaczonych na cele naukowe, socjalne i kulturalne
  • pozwolenia na remont obiektów budowlanych wpisanych do rejestru zabytków

Opłaty skarbowe za pozwolenie na budowę oraz pełnomocnictwo mogą być wnoszone w formie przelewu na konto Urzędu Miejskiego w Pabianicach.

Nr konta 58 1560 0013 2473 5210 8000 0002

Informacje dodatkowe

Termin załatwienia sprawy: do 65 dni.

Tryb odwoławczy

Odwołanie do Wojewody Łódzkiego za pośrednictwem Starosty Pabianickiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie składa się w siedzibie Starostwa Powiatowego w Pabianicach przy ul. Partyzancka 56, pokój 13 – w sprawach dot. terenu miasta Pabianic, gmin Pabianice, Dłutów Dobroń, Ksawerów, telefon nr 42  208 77 00 oraz w Punkcie Przyjęć Starostwa Powiatowego w Pabianicach Wydział Architektury i Budownictwa w Konstantynowie Łódzkim ul. Zgierska 2 budynek Urzędu Miejskiego Konstantynów Łódzki pok. nr 14 I piętro - w sprawach dot. Gminy Miejskiej Konstantynów Łódzki i Gminy Lutomiersk tel. nr 211–61–12. Odwołania i załączniki do odwołań zwolnione są od opłat skarbowych.

Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
starostwo_tv.jpg 3a75c5a9c57387ddd968f4f74501ef76
fb1.png a19b49489692fa62ff8541b214f91db5
z życia powiatu 555.jpg b3a9ef64512a4d4a8c242f5cfaf117c0
kolejka big2.jpg f4d7e154c05de802038be8de19663738
baner_prawko1.jpg 9a430ce41314248a437502f1c4468871
baner_dowod1.jpg 18e53b9297ad99ba59089f9578e1739f
opp23.png ff3e5cd97b62d83c314b8ce767fd25c9
ban_npp.png 35eacbffb0fad579399a2ede63059428
ban-2.png 3f438504a3137ccff1f205352ae99e1d
cyfrowy_powiat.jpg f2222d69f268b28311ffeb83a262620b
dla Ukrainy 1.png ea2058734fccf3be70e0273e7db83c26
ochrona_powietrza.png 337b878e652df3b28a0830643e1db676
fundusze_celowe.png fe0065728fe37e084b039b171956458a
Starostwo Powiatowe w Pabianicach
95-200 Pabianice, ul. Piłsudskiego 2 tel.: (42) 225-40-00 / fax: (42) 215-91-66 powiat@powiat.pabianice.pl Archiwum portalu 2008-2015 Deklaracja dostępności
Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek: 8:00 - 16:00
Wtorek: 8:00 - 17:00
Środa: 8:00 - 16:00
Czwartek: 8:00 - 16:00
Piątek: 8:00 - 15:00
Obsługa w Wydziale Komunikacji i Transportu:
Poniedziałek: 8:00 - 15:00
Wtorek: 9:00 - 16:30
Środa: 8:00 - 15:00
Czwartek: 8:00 - 15:00
Piątek: 8:00 - 14:30
kolejka.png 6a1a9ab956baad917ec875254178c360